Gerinccsavarás helyesen

Home » Cikkek » Gerinccsavarás helyesen

A porckorongsérv kialakulásához vezető egyik legnagyobb rizikójú gerincmozgás, amikor az előrehajlást (domborítást) kombináljuk a csavarással. Például behajolsz az autó csomagtartójába és a sarok felé fordulva kiveszel onnan valamit. Előrehajláskor ugyanis a porckorong belső magját védő gyűrűk kifeszülnek, ha erre még egy csavarómozdulatot is végzünk, akkor a feszített állapotban lévő gyűrűk (hátul) könnyen elszakadnak. Eleinte csak mikroszakadások jönnek létre rajtuk, ezeket nem is érezzük. Minél többször végezzük ezt a  mozdulatot, annál több mikrosérülés történik, majd egyre több gyűrű szakad át, a porckorong belső, kocsonyás magja egyre kijjebb nyomul, míg végül sérves állapotba kerül a porckorong.

Ezért nagyon fontos, hogy a gerinccsavaró gyakorlatokat mindig egyenes háttal végezzük! Ha átmozgató céllal csavarunk, akkor legbiztonságosabb hátonfekvésben a lábakat oldalra dönteni. Ilyenkor a padlónak köszönhetően a hátunk egyenes marad. Ha viszont ülve vagy állva csavarnánk, mindig előzze meg a mozdulatot egy erőteljes nyújtózás a fejtetővel, húzzuk ki magunkat teljesen egyenesre (tükörben ellenőrizni!!!) és csak azután kezdjük meg a csavarást! A gerincnek nagyon fontos mozgása ez, ezért végezzük gyakran, de mindig figyelve a fentiekre!