Alsó keresztezett szindróma (Lower crossed syndrome)

Home » Cikkek » Alsó keresztezett szindróma (Lower crossed syndrome)

Az alsókereszt-szindróma a medence körüli izmok egyensúlyának felbomlását jelenti, ami a csípő és az ágyéki gerinc környékén jelentkező krónikus fájdalmaknak egyik leggyakoribb okozója. Az egyensúly a következők szerint bomlik fel (lásd a nagy képen a keresztet):

  • az egyik száron a rövidült izmok (tight): elől a csípőhajlítók (csípőhorpasz és egyenes combizom), hátul az ágyéki gerinc feszítő izmai;
  • a másik száron a gyengült izmok (weak): elől a hasizmok, hátul a farizmok.

Fentieknek köszönhetően a medence előrebillen, az ágyéki lordózis fokozódik, a csípő állandóan enyhén hajlított helyzetben rögzül, mindezekből adódóan pedig a deréknál és a csípőnél akár mindennapos fájdalom jelentkezhet.

A megoldás végtelenül egyszerű:

  • a rövidült izmok nyújtása: csípőhorpasz és egyenes combizom, ágyéki gerinc mélyizmai,
  • a gyengült izmok erősítése: hasizmok (főleg alsó szakasz), farizmok (főleg nagyfarizom).

Ezeknek a gyakorlatoknak szerepelniük kell a heti edzésprogramodban. Ha a csoportos órákat kedveled, akkor a gerinctréninget és a jógaórákat javasolom, mert ezek mozgásprogramja többek között éppen ennek a problémának a kezelésére épül. Ha pedig egyéni edzésekben hiszel, akkor egy magasan képzett (lehetőleg gerinctréning tanfolyamot is végzett) személyi edzőt, vagy gyógytornászt keress.

Ha a fájdalmaid már mindennaposak és régóta fennállnak, mindenképpen keress fel egy gyógytornászt, aki a szükséges tornaprogramot összeállítja Neked, amit a későbbiekben vele vagy akár otthon egyedül is végezhetsz.