A derék védelmezője – széles ágyéki pólya (fascia thoracolumbalis)

Home » Cikkek » A derék védelmezője – széles ágyéki pólya (fascia thoracolumbalis)

Az ágyéki gerincszakasz védelmének egyik legfontosabb tényezője a széles ágyéki pólya (latinul: fascia thoracolumbalis). Ez a vastag, 3 rétegből álló, lemezes, kötőszövetes képlet a derekunknál húzódik, izmok erednek róla, így ha a kérdéses izmokat megfeszítjük, akkor azok összehúzódása kifeszíti ezt a lemezt, ezzel biztosítva az ágyéki gerinc védelmét. Úgy képzeld el, mintha négy sarkánál megfognánk egy lepedőt, meghúznánk négy irányba és a lepedő teljesen kifeszülne. Ezt teszik az ágyéki pólyához kapcsolódó izmok is, melyek: a széles hátizom, a belső ferde hasizom, a haránthasizom, a négyszögletű ágyékizom, a mélyhátizmok, a nagy farizom.

Ahogy az izmok, úgy bizonyos kötőszövetes elemek is képesek a zsugorodásra. Ha pedig zsugorodnak, akkor az adott testrész nem fog tudni megfelelően működni, ez pedig mozgásbeszűküléshez, fájdalomhoz vezethet.

A széles ágyéki pólya zsugorodása akadályozza az ágyéki gerinc szabad mozgását, ez pedig deréktáji panaszokhoz vezethet, ezért nyújtására érdemes figyelmet fordítani. Több módja is van:

  1. Az SMR hengerrel való kötőszöveti nyújtás már szerencsére elterjedt a sportolók körében, én a vendégeimnek is mindig ajánlom, az egyéni kezeléseknek is része. A jobb felső képen látható módon tudjuk a pólya nyújtását végezni. (A gerincre ne nyomjunk rá semmiképpen, enyhén forduljunk jobbra, illetve balra, hogy a gerint két oldalán tudjunk gurulni, ne nyomjuk meg a csigolyákat!) Ha bizonytalan vagy, kérd ki egy SMR képzést végzett edző segítségét!
    A hengerezésről egyébként itt olvashatsz még: A kötőszövet lazításának jelentősége a mozgásszervi fájdalmak kezelésében
  2. Manuálisan is nyújthatjuk a deréknál húzódó kötőszövetet. Széles (kézéllel vagy alkarral) végzett mozdulatokkal húzzuk kétirányba a szöveteket: felfele-lefele, oldalirányba és diagonálisan is. Nem mellesleg nagyon kellemes ez a technika a vendégeknek :)))
  3. Hagyományos stretching gyakorlatokkal is segíthetjük a széles ágyéki pólya s vele együtt a derék izmainak nyújtását, ezáltal az ágyéki gerinc mobilitásának fokozását.

Arra azonban ügyeljünk, hogy csak alátámasztott helyzetben vagy oldalfekvésben, hátonfekvésben végezzük ezeket a nyújtó gyakorlatokat a porckorongok védelme érdekében! Bizonytalanság esetén itt is érdemes kikérni gyógytornász, gerincedző véleményét!