Helyes sorrendben kapcsolnak be az izmaid?

Home » Cikkek » Helyes sorrendben kapcsolnak be az izmaid?

TUDTAD?

… hogyan tesztelheted le, hogy a nagy farizom működése megfelelő-e, vagy esetleg valami oknál fogva a szinergista (segítő) hajlító izomcsoport (hamstringek) veszik át a munkáját?

Előző cikkemben írtam erről a jelenségről, amikor a comb hátulján húzódó hajlító izmok túlságosan feszesek és a stretching sem segít rajtuk, mivel feszességüket a túlműködés okozza. Saját feladatuk mellett ugyanis a gátlás alá került nagy farizom munkáját is végzik. Ha nem olvastad, itt találod az erről szóló cikket: A hamstringek túlfeszülésének egyik lehetséges oka

Ahogy ott ígértem, bemutatom azt az egyszerű tesztet, amivel ezt a kérdést tisztázhatod. Úgy nevezzük, hogy mozgássztereotípia vizsgálat, jelen esetben a csípőízületi extenzióra (láb hátra emelése).

Menete a következő:

  1. Feküdjön a páciens a hasára, fejét kényelmesen fordítsa oldalra!
  2. Helyezd a kezeidet a páciens hamstringjeire (comb hátulsó része), farizmára és a derekánál futó gerincfeszítőkre!
  3. Kérd meg, hogy lassan emelje meg a lábát nyújtott térddel!

A lábemelés közben figyeld meg, hogy a három pont közül (comb hátulsó rész, fenék, derék) melyik feszül meg elsőként, másodikként és harmadikként. Végezzen lassú ismétléseket, hogy biztos legyél abban, mit érzel az ujjaiddal.

Az izmok megfelelő bekapcsolási sorrendje:
1. nagy farizom
2. hamstringek
3. gerincfeszítők

Amennyiben a hamstringek előbb kapcsolnak be (előbb feszülnek meg), úgy bizonyossá válik, hogy a nagy farizom gátlás alatt áll és a hamstringek veszik át a funkcióját, jelen esetben a csípőízületi extenzió (láb hátra emelése) kivitelezését, illetve annak megindítását.

Még akár az is előfordulhat, hogy a gerincfeszítő izmok is megelőzik a nagy farizmot.

A farizmok megfelelő pozíciókban való edzését követően érdemes bizonyos időközönként újra elvégezni a tesztet.

(Mindezek után újra olvasd el a fent meghivatkozott, előző posztomat!)