Derékfájásra nem megoldás a hátizmok erősítése!

Home » Cikkek » Derékfájásra nem megoldás a hátizmok erősítése!

Sokszor hallani azt a tanácsot egy derékfájósnál, gerincbetegnél, hogy erősítse meg a hátizmait. Ez sajnos nem feltétlenül jó tanács!

Nagyon sok esetben ugyanis a mélyben húzódó probléma miatt (instabilitás, gyulladás, ízületi kopás, porckorong-degeneráció stb.) a felszínesebb izmok megfeszülnek. Ez egy normális reakciója a szervezetnek, úgy hívjuk, hogy védekező izomfeszülés.

Ez a fokozott tónus már eleve fájdalommal jár(hat), mivel egy túlfeszült izomnak rossz a keringése, benne fájdalmas izomcsomók (triggerpontok) is kialakulhatnak. És még egy fontos tény: mivel ezek a túlfeszülő izmok közel párhuzamosan futnak a gerincünkkel, könnyen belátható, hogy feszülésükkel kompressziós erőt gyakorolnak a csigolyákra és a köztük lévő porckorongokra, kisízületekre.

Éppen ezért nagyon sok esetben ezen izmok erősítése kifejezetten ELLENJAVALT, fokozza a tüneteket, a beteg fájdalmát.

A derékfájások jelentős százalékában az ágyéki gerinc instabilitása áll a fájdalom hátterében. Ez esetben a megfelelő terápia nem az izmok erősítése, hanem STABILIZÁCIÓS TRÉNING végzése. Egy, a gerinc stabilitásáért felelős izmok aktivitását kutató tanulmány kimutatta (EMG-n alapuló számításokkal), hogy az ágyéki gerinc stabilizációjához a résztvevő izmok teljes, akaratlagosan létrehozható kontrakciós képességének csupán 1–3%-a szükséges! Tehát teljesen felesleges ezen izmok erejét túlzottan növelni (lásd: hasonfekvésből törzsemelések súlyzóval), hiszen a teljes erejük csupán 1–3 %-át használják a stabilizációban! Sokkal inkább instabil eszközök bevetésével stabilizáló gyakorlatokat végezzünk, ahol az izmok edukációjával, tanításával foglalkozunk: megtanítjuk nekik (újra – mert hogy ezt egyébként tudniuk kéne, csak az ülő életmód miatt „elfelejtik”), hogy milyen helyzetben kell a másodperc törtrésze alatt bekapcsolniuk, hogy stabilan tartsák az adott szegmentumot.

Tehát röviden, ahogy már jópárszor írtam erről, a stabilizáció nem egyenlő az izomerősítéssel, sokkal inkább egy ideg-izom kapcsolatokat kiépítő, bejárató, (re)edukációs tréningprogram.

Instabilitás esetén keressetek olyan gyógytornászt-terapeutát, aki segít ilyen stabilizáló torna összeállításában!