Funkcionális tréning = ősember tréning :-)

Home » Cikkek » Funkcionális tréning = ősember tréning :-)

Funkcionális tréningen az ősemberéhez hasonló mozgásokat, gyakorlatokat végzünk 🙂

A minap nekem szegezte a kérdést egy testépítő, hogy miért lovagolok állandóan ezen a core-izom (pl. haránt hasizom) fejlesztés dolgon, mondván: ”Az ősember sem feszítette állandóan a hasizmait, meg aktiválta a core-izmokat. Ha ez olyan fontos lenne, akkor működne automatikusan!”

És milyen igaza volt a srácnak! Mert hogy a core-izmoknak (a gerincünket stabilan és biztonságban tartó izmoknak) valóban automatikusan kell(ene) működniük! Egészséges egyénnél minden mozgásnál automatikusan be is kapcsolnak még a mozgás megkezdése ELŐTT! Nemhogy közben…

No de korunk embere annyi külső stabilizátort használ (ülés, fekvés), hogy ezek az izmok elfelejtenek működni. A core-tréninget ezért is hívjuk RE-EDUKÁCIÓS tréningnek, mert ÚJRA megtanítjuk az izmoknak az automatikus bekapcsolást.

És akkor  miújság az ősemberrel? Hát az, hogy az ősember a mozgásai során nem ült be egy gépbe, hogy a combfeszítőit eddze, helyette sokat futott, mászott, súlyt cipelt. És ugyancsak nem feküdt le hanyatt, hogy a mellizmait erősítse, hanem súlyokat mozgatott – emelt, húzott, tolt.

Hát ezért működtek neki automatikusan ezek az izmok. És ezért nem működik a kondigépes edzésnél. A funkcionális edzés éppen ezért nem is tartalmaz olyan gyakorlatot, ahol a törzsedet valami külső dolog stabilizálja. Minden gyakorlatnál a core-izmaid stabilizálnak, miközben a karjaiddal, lábaiddal végzel valamilyen munkát. Így nem csak a felületes, hanem a mély izmaid is folyamatosan dolgoznak. Gyarkolatanyaga is a mindennapi mozgásokra épül: járás, futás, fellépés, ugárs, húzás, tolás, emelés, cipelés, dobás stb.