Gerincbántalmak a görnyedő tartás miatt I.

Tudod, miért okoz gerincbántalmakat, ha előrehajlásban (domborúan, görnyedten) tartod a gerincedet? Három szempontból sem szerencsés. Lássuk az elsőt:

Előrehajláskor a gerinc hátsó részén elhelyezkedő szövetek megnyúlnak (szalagok, ízületi tok). Neutrális helyzetbe való visszatéréskor – a bennük lévő elasztikus rostoknak köszönhetően – „visszaugranak” eredeti hosszukra. Ha viszont sokáig vannak nyújtott állapotban, akkor a bennük lévő kollagén rostok maradandóan megnyúlnak, így mikor a gerinc visszatér neturális helyzetébe (pl. felállsz, jársz, futsz), a szalagok és az ízületi tokok renyhe, laza állapotban maradnak. Ez instabilitást eredményez, hiszen ezek a laza szalagok nem lesznek képesek a csigolyákat stabilan megtartani a mozgások során. A nemkívános mikromozgások pedig kopáshoz és fájdalomhoz vezetnek.

Természetesen nem arról van szó, hogy soha nem szabad előrehajlást végezni, hiszen ha így lenne, akkor nem is lenne erre képes a gerincünk. A lényeg, hogy a statikus testhelyzetekben, HOSSZÚ IDEIG ne tartsuk domborúan a gerincet (lásd ülés, előrehajlásban munkavégzés órákon át). Igyekezzünk fenntartani a gerinc neutrális helyzetét, akár segédeszközök segítségével (deréktámasz), akár más testhelyzet választásával (állásból lehajlás helyett térdelés).

Ez természetesen egy tanulási folyamat. Meg kell szoknunk, hogy figyelünk rá.

Mondhatod, hogy „de hát ki tud erre figyelni egész nap?”. Erre csak egy válaszom van: Te tudod, hogy mi a fontos számodra. Te vagy a felelős a gerincedért, tehát az lesz vele, amit csinálsz vele!

A neutrális helyzetről szóló posztomat itt találod:A derékfájás megelőzhető

 

Kapcsolat

Cikkek

© Almásy Csilla Gerinckoncepció