Bejegyzések a következő cimkével: ‘derékfájás’

swoler.comB

Hátrahajlítás – többet árt, mint használ!

Nézni is fáj egy hasonfekvésben hátrahajlítást? Esetleg már a hasonfekvés sem megy derékfájás nélkül? Bizony-bizony, ez a mozdulat is ártalmas lehet gerincünkre, ezt sok gerinbeteg tudja igazolni! Az az edző, aki nem tart lépést a sporttudományokkal, nem képezi magát a gerincpreventív edzésmódszerek tekintetében, sajnos még mindig előszeretettel használja a hátrahajlításos gyakorlatokat. Persze a gond ott

neutralis-gerinc

A derékfájás megelőzhető!

A derékfájásokról szóló statisztikák szerint a regisztrált esetek 85%-ában a kiváltó ok ismeretlen eredetű. A páciensek is gyakran mondják el az első beszélgetésnél, hogy ez náluk családi örökség, anya-apa-nagyi stb. is lumbágós volt. Sajnos az emberek többsége azt hiszi, hogy a derékfájás kialakulása elkerülhetetlen és az csak úgy megtörténik, tőlük függetlenül.

stabilizacio_hatizmok

Derékfájásra nem megoldás a hátizmok erősítése!

Sokszor hallani azt a tanácsot egy derékfájósnál, gerincbetegnél, hogy erősítse meg a hátizmait. Ez sajnos nem feltétlenül jó tanács! Nagyon sok esetben ugyanis a mélyben húzódó probléma miatt (instabilitás, gyulladás, ízületi kopás, porckorong-degeneráció stb.) a felszínesebb izmok megfeszülnek. Ez egy normális reakciója a szervezetnek, úgy hívjuk, hogy védekező izomfeszülés.

gt_allasban

Gerinctorna – álló helyzetben!

Tudtad, hogy miért álló helyzetben van értelme a gerinctornának? Sokan azt gondolják, hogy a gerinctréning órán lefekszünk a szőnyegre és csak fekve, max térdelőtámaszban végzünk gyakorlatokat. Pedig semmivel sem töltünk több időt a talajon, mint bármelyik más órán. A fekvés ugyanis a legstabilabb testhelyzet, tehát nem kívánja meg az antigravitációs izmok működését.

fasciathoracolumbalis

A derék védelmezője – széles ágyéki pólya (fascia thoracolumbalis)

Az ágyéki gerincszakasz védelmének egyik legfontosabb tényezője a széles ágyéki pólya (latinul: fascia thoracolumbalis). Ez a vastag, 3 rétegből álló, lemezes, kötőszövetes képlet a derekunknál húzódik, izmok erednek róla, így ha a kérdéses izmokat megfeszítjük, akkor azok összehúzódása kifeszíti ezt a lemezt, ezzel biztosítva az ágyéki gerinc védelmét.

melyhatizom_erosites

Mélyhátizom-erősítés modern szemlélettel

A fitnesztermekben leginkább elterjedt mélyhátizom-erősítő gyakorlat, a hasonfekvésben törzsemelés – amellett, hogy sokaknak kényelmetlen, esetleg fájdalmas is – a legkevésbé hatékony és ajánlott. Hogy miért?

Kobra

Kobra póz (bhujangasana) – ászanaelemzés

A kobra pózban (bhujangasana) minden benne van, ami a tartásjavításhoz és a sok ülés miatti nyak- és derékfájás megszüntetéséhez szükséges. Helyesen végezve segít megszüntetni a nyak-váll környékén kialakult izomegyensúly-felbomlást, ami a vezető ok ennek a területnek a fájdalmában. Ha helyreáll az izomegyensúly és az ízületek optimális mértékben és helyzetben terhelődnek, akkor a fájdalom is megszűnik.